Profesionalisme Guru Sekolah Minggu: Kunci Meningkatkan Kepatuhan Pelayanan

Basariah Napitupulu, Andreas Eko Nugroho, Rikardo Panusunan Sianipar

Abstract


Sunday School ministry is an important part of the church that aims to shape Christian children by instilling Biblical values and building their faith from an early age. The success of this ministry is greatly influenced by the level of compliance of Sunday School teachers in carrying out their duties. One way to improve compliance is through enhancing the professionalism of Sunday School teachers, which includes competence in teaching, responsibility, and commitment to ministry. This study uses a literature analysis method to examine the relationship between Sunday School teachers' professionalism and ministry compliance. Based on a study of various theological literature, Christian education, and church ministry management. The results of the study concluded that the professionalism of Sunday School teachers has a significant impact on compliance in Sunday School ministry. Factors such as training, spiritual guidance, and church support play a key role in improving the quality of Sunday School ministry. Therefore, the church needs to develop strategic policies to strengthen the professionalism of Sunday School teachers for the sake of the sustainability of effective and quality Sunday School ministry.

 

Abstrak

Pelayanan Sekolah Minggu adalah bagian penting dalam gereja yang bertujuan untuk membentuk anak-anak Kristen dengan menanamkan nilai-nilai Alkitab dan membangun iman mereka sejak dini. Keberhasilan pelayanan ini sangat dipengaruhi oleh tingkat kepatuhan guru Sekolah Minggu dalam menjalankan tugasnya. Salah satu cara untuk meningkatkan kepatuhan adalah melalui peningkatan profesionalisme guru Sekolah Minggu, yang mencakup kompetensi dalam mengajar, tanggung jawab, dan komitmen terhadap pelayanan. Penelitian ini menggunakan metode analisis literatur untuk menelaah profesionalisme guru Sekolah Minggu dan kepatuhan dalam pelayanan. Berdasarkan studi terhadap berbagai literatur teologi pendidikan Kristen, dan manajemen pelayanan gerejawi. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa profesionalisme guru Sekolah Minggu memiliki dampak signifikan terhadap kepatuhan dalam pelayanan Sekolah Minggu. Faktor seperti pelatihan, pembinaan spiritual, dan dukungan gereja memainkan peran kunci dalam meningkatkan kualitas pelayanan Sekolah Minggu. Oleh karena itu, gereja perlu mengembangkan kebijakan strategis untuk memperkuat profesionalisme guru Sekolah Minggu demi keberlangsungan pelayanan Sekolah Minggu yang efektif dan berkualitas.


Full Text:

PDF

References


Abijaya, Sastra, Eka Wildanu, and Agus Jamaludin. “PERANAN KEPEMIMPINAN DALAM ORGANISASI.” Jurnal Soshum Insentif 4, no. 1 (April 30, 2021): 17–26. https://doi.org/10.36787/jsi.v4i1.442.

Ajzen, Icek. “The Theory of Planned Behavior.” In Handbook of Theories of Social Psychology: Volume 1, 438–59. 1 Oliver’s Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications Ltd, 2012. https://doi.org/10.4135/9781446249215.n22.

Bangun, Josapat, and Nathanail Sitepu. “Pengertian Wajah TUHAN Dalam Alkitab.” Jurnal Luxnos 8, no. 1 (2022): 68–80. https://doi.org/10.47304/jl.v8i1.215.

Hamid, A. “Profesionalisme Guru Dalam Proses Pembelajaran.” Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan 10, no. Juni (2020): 1–17. http://ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/view/159%0Ahttps://ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/download/159/129.

Muksin, Daniel. “Pelayanan Paulus Di Efesus Sebagai Model Pemuridan Di Kota Besar : Sebuah Refleksi Praksis Kisah Para Rasul 19 : 8-10” 5, no. 2 (2024): 218–27.

Pattinama, Yenny Anita. “Peranan Sekolah Minggu Dalam Pertumbuhan Gereja.” SCRIPTA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual 8, no. 2 (2020): 132–51. https://doi.org/10.47154/scripta.v8i2.68.

Prayoga, Fatkhul Ibnu, Nisaul Masruroh, and Nur Vina Safitri. “Pentingnya Profesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Indonesia.” Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series 7, no. 3 (August 18, 2024). https://doi.org/10.20961/shes.v7i3.91633.

Roseta, Roseta, and Junio Richson Sirait. “Profesionalisme Guru Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik.” Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH) 4, no. 2 (2022): 382–98. https://doi.org/10.37364/jireh.v4i2.98.

Rumanti, Elisabet Dewi. “Pentingnya Mentor Sebagai Pemimpin Penggembala Pada Kelompok Guru [The Importance of a Mentor as a Shepherd Leader in a Group of Teachers].” Jurnal Teropong Pendidikan 4, no. 2 (November 19, 2024). https://doi.org/10.19166/jtp.v4i2.5707.

Siregar, Ivo Christiana. “Competence of Sunday School Teachers in Carrying Out The Great Commission of Matthew 28:19-20 Through Education in Sunday School.” Eduvest - Journal of Universal Studies 3, no. 3 (2023): 586–93. https://doi.org/10.59188/eduvest.v3i3.724.

Sitepu, Nathanail. “Relasi Intelektualitas Dan Spiritualitas Dalam Berapologetika: Suatu Tinjauan Injili.” VOX DEI: Jurnal Teologi Dan Pastoral 1, no. 2 (2020): 118–30. https://doi.org/10.46408/vxd.v1i2.36.

———. “Urgensi Menemukan Model Pemuridan Sesuai Tipe Spiritualitas Jemaat.” HARVESTER: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen 5, no. 2 (2020): 105–19. https://doi.org/10.52104/harvester.v5i2.44.

Stevanus, Kalis, and Nathanail Sitepu. “Strategi Pendidikan Kristen Dalam Pembentukan Warga Gereja Yang Unggul Dan Berkarakter Berdasarkan Perspektif Kristiani.” Sanctum Domine: Jurnal Teologi 10, no. 1 (2020): 49–66. https://doi.org/10.46495/sdjt.v10i1.84.

Tedeschi, James T. Social Power and Political Influence. Routledge, 2017. https://doi.org/10.4324/9781315129693.

Tompul, Tompul, Djoys Anneke Rantung, and Lamhot Naibaho. “Evaluasi Kinerja Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Dan Tercapainya Pendidikan Karakter Kristiani Bagi Peserta Didik.” Journal on Education 5, no. 1 (2022): 1095–1104. https://doi.org/10.31004/joe.v5i1.716.

Widiyanto, Mikha Agus, and Nostry Nostry. “Strategi Pelayanan Guru Sekolah Minggu Bagi Pertumbuhan Rohani Anak.” EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership 2, no. 2 (2021): 276–86. https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.83.

Yosafat Bangun. Integritas Pemimpin Pastoral. Yogyakarta: Penerbit ANDI, 2010.

Zaluchu, Sonny Eli. “Strategi Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat 4, no. 1 (January 31, 2020): 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167.




DOI: https://doi.org/10.52104/harvester.v10i1.280

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

HARVESTER telah terindeks pada situs: