Manajemen Konflik Bagi Gereja Masa Kini Menurut Kisah Para Rasul 6:1-7
Abstract
Conflict is a reality that occurs in God's church. Conflict can cause division if not handled seriously and correctly, but conflict can also be a means of growth and maturation in the church as the body of Christ. Therefore, to overcome conflict in today's church, conflict management skills are needed. This article will discuss the dynamics of conflict that occurred in Acts 6: 1-7 and examine the conflict management patterns carried out by the Apostles. The method used in this article is a qualitative method with an interpretative approach (interpretative design) to the biblical text in the context of conflict management. In conducting the analysis, the author will highlight the text in the frame of conflict management thinking and find that there was indeed a conflict between the Greek-speaking Jews and the Hebrews regarding the distribution of their widows in daily service. The finding in this article is that the Apostles applied a conflict management pattern by listening to the grievances that arose due to conflict, conducting self-efficiency, and conducting mediation and delegation as conflict resolution.
Abstrak
Konflik merupakan realita yang terjadi di dalam gereja Tuhan. Konflik dapat menyebabkan perpecahan bila tidak ditangani secara serius dan benar, namun konflik juga dapat menjadi sarana pertumbuhan dan pendewasaan dalam gereja sebagai tubuh Kristus. Oleh sebab itu, untuk mengatasi konflik dalam gereja masa kini dibutuhkan kemampuan manajemen konflik. Artikel ini akan membahas dinamika konflik yang terjadi dalam Kisah Para Rasul 6:1-7 dan mengkaji pola manajemen konflik yang dilakukan oleh para Rasul. Metode yang digunakan dalam artikel ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan interpretatif (interpretative design) terhadap teks Alkitab dalam konteks manajemen konflik. Di dalam melakukan analisis, penulis akan menyoroti teks dalam bingkai berpikir manajamen konflik dan menemukan bahwa memang terjadi konflik antara orang-orang Yahudi berbahasa Yunani dengan orang-orang Ibrani terkait pembagian kepada janda-janda mereka dalam pelayanan sehari-hari. Temuan dalam artikel ini adalah para rasul menerapkan pola manajemen konflik dengan mendengarkan keluhan-keluhan yang muncul karena konflik, melakukan efisiasi diri, dan mengadakan mediasi dan pendelegasian sebagai penyelesaian konflik.
Full Text:
PDFReferences
Abijaya, Sastra, Eka Wildanu, and Agus Jamaludin, ‘PERANAN KEPEMIMPINAN DALAM ORGANISASI’, Jurnal Soshum Insentif, 4.1 (2021), 17–26
Boulle, Laurence, Goldblatt, Virginia and Green, Phillip, Mediation: Skills and Strategies (Newa Zealand: LexisNexis, 2015)
Desriza Ratman, Mediasi Non-Litigasi Terhadap Sengketa Medik Dengan Konsep Win-Win Solution (Jakarta: Elex Media Komputindo, 2012)
Eastman, C., and J. S. Marzillier, ‘Theoretical and Methodological Difficulties in Bandura’s Self-Efficacy Theory’, Cognitive Therapy and Research, 8.3 (1984), 213–29
Fauzan Ahmad Siregar, and Lailatul Usriyah, ‘Peranan Komunikasi Organisasi Dalam Manajemen Konflik’, Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 5.2 (2021), 163–74
Kilmann, Ralph H., and Kenneth W. Thomas, ‘Interpersonal Conflict-Handling Behavior as Reflections of Jungian Personality Dimensions’, Psychological Reports, 37.3 (1975), 971–80
Laksmi, Putri Dena, ‘Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Efikasi Diri’, Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2.1 (2018)
Li, Hao, and Wing Suen, ‘Delegating Decisions to Experts’, Journal of Political Economy, 112.S1 (2004), S311–35
NB., Mudzakkar, ‘Strategi Manajemen Konflik Dalam Upaya Penyelesaian Konflik Politik: Suatu Tinjauan Teoritis’, JEMMA (Journal of Economic, Management and Accounting), 3.2 (2021), 194
Nicolas, Djone Georges, ‘Analisis Model Pelayanan Jemaat Mula-Mula Berdasarkan Kisah Para Rasul: Suatu Teladan Bagi Gereja Masa Kini’, Formosa Journal of Multidisciplinary Research, 1.3 (2022), 521–32
Syunitte, Pananginan dan Mewengkang, Christie G., ‘PENDEKATAN PAK DALAM MENANGANI KONFLIK MAJELIS JEMAAT DI JEMAAT GPdI HEBRON MADIDIR’, 2015, 39–53
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Bahasa Indonesia (Jakarta: Balai Pustaka, 2022)
Wartini, Sri, ‘Strategi Manajemen Konflik Sebagai Upaya Meningkatkan Kinerja Teamwork Tenaga Kependidikan’, Jurnal Manajemen Dan Organisasi, 6.1 (2016), 64
Weinberg, Robert, Daniel Gould, and Allen Jackson, ‘Expectations and Performance: An Empirical Test of Bandura’s Self-Efficacy Theory’, Journal of Sport Psychology, 1.4 (1979), 320–31
Zaluchu, Sonny Eli, ‘Strategi Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat’, Jurnal, 4 (2020), 28–38
DOI: https://doi.org/10.52104/harvester.v8i2.135
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
HARVESTER telah terindeks pada situs:
|